Treceți la conținutul principal

La Belle Otero, curtezana care a uimit Bucurestiul


,,Olle, olle! per las trabucos de las trompettas de los torreros, Mademoiselle, vous êtes fichtrement jolie! Vlà Otero! En avant les lorgnettes! Le coup de rein final, eh! bien! Ça, c’est de l’art, tout bonnement!”

AMINTIRILE CELEBREI CURTEZANE

Otero păstrase de trecerea ei pe la noi o amintire mişcată.
„Oraşul e foarte pitoresc, scrie dânsa în „Amintirile” ei, cu nenumăratele sale biserici, uliţele sale strâmte, palatele sale, grădinile sale minunate. Cântecele şi dansurile mele plăcuseră publicului român şi reprezentaţiile erau primite cu favoare. Eram pe atunci ca beată de dans şi de muzică. Lăutarii şi ritmul lor mă fermecau. După spectacol eram în fiecare seară invitată la supeu: aduceam şi pe ghitariştii mei şi la sfârşitul serii dansam.

„Dansam nebuneşte, cu toată căldura, toată dragostea mea de viaţă, cu un fel de frenezie fericită şi sensuală. Cineva îmi spuse că semăn cu o bacantă posedată de un zeu. Un altul, după ce dansasem un fandango, se apropiă de mine şi îmi zise grav: „Pustnicul care mănâncă cât mai multe urzici, care bea cât mai multă apă, şi care posteşte mereu, nu vă va vedea dansând, domnişoară, fără să ofteze, să vă dorească, şi să-şi dea dracului castitatea şi sandalele”...

„Şi în seara aceea” – conchide Otero – „sandalele s’au şi dus dracului!”...

„Într’o seară, R. dădea un supeu în cinstea mea. Am dansat, pe urmă, cu atâta exaltare şi atâta pasiune încât fu prins şi dânsul şi, ca în Spania, îmi aruncă portofoliul, bijuteriile, tot ce avea pe dânsul.

Închipuindu-mi că eram într’un cabaret din Sevilla, dansam cu picioarele goale şi, deodată, deschisei uşa restaurantului şi ieşii în stradă, dansând mereu. R. făcu semn lăutarilor şi ghitariştilor mei să mă urmeze”.

„Ninsese, era ger şi, pe covorul alb care se întindea pe stradă, luna arunca licăriri fantomale. Şi cu picioarele goale şi tot dansând în zăpadă, mă dusei până la hotel, urmată de muzicanţi şi de prietenii mei, în cortej triumfal... Din nenorocire, fantasia asta m’a costat o congestie pulmonară care m’a ţintuit în pat şase săptămâni...”

LA BELLE OTERO S-A DEZBRACAT LA BUCURESTI


Mulţi ani mai târziu R. – care era Radu Văcărescu – îmi povestea noaptea aceea, adăugând că sburaseră nu numai sandalele, dar şi restul îmbrăcămintei Otere-i şi că era o privelişte neînchipuit de frumoasă s’o vezi dansând, cu lăutarii şi ghitariştii cerc în jurul ei, şi dânsa albă, pe zăpada albă, în lumina argintie a lunii.

CAPSA, CEL MAI COOL LOC DIN BUCURETI

În acele timpuri corifeii juneţii aurite, care erau şi stâlpii dela Capşa, – les „pschutt”, les „vlans”, les „bécarre” cum îi numea, Claymoor – erau Radu Văcărescu, Alexandru Florescu (Floflo), diplomat şi autor dramatic, Constantin (Tantin) Bălăceanu, Iancu Cretzeanu zis „Raţa”, Mihai Laptew Soutzo, „Cap de mort”, Popa Miclescu „le ténor chéri des dames”, Alexandru Ghica, poreclit Rapineau pentru îndeletnicirile lui picturale, Costică Izvoranu, elegantul Sacha Blaremberg şi în sfârşit Mişu Văcărescu, „Claymoor”, pe care l-am citat atât de des, cronicarul acestor timpuri şi acestor vieţi.
Pe atunci, pentru doamnele din societatea bucureşteană să nu fi citată de Claymoor în „Carnet du Highlife” din Indépendance Roumaine era o nenorocire, o jignire soră cu moartea mondenă.
De aceea, casa lui Claymoor era plină cu daruri felurite, de la doamnele doritoare de a nu fi niciodată uitate, sau trecute cu vederea.
sursa: Gheorghe Crutzescu, Podul Mogosoaiei

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Destinul Marchizei de Pompadour

Jeanne Antoinette Posson, devenită mai târzu marchiză de Pompadour, l-a întâlnit pe Ludovic al XV-lea în februarie 1745, la un bal mascat dat în onoarea căsătoriei Delfinului si a fost cea mai cunoscută amantă a regelui Frantei. Era o femeie extrem de frumoasă, conform gustului epocii, primise o ed ucație aleasă, era cultă, inteligentă și il iubea pe rege. Avea însă un defect major: nu avea niciun rang nobiliar. Regele, pentru a-i permite să să prezinte la Curte și pentru a deveni doamnă de onoare a reginei, i-a oferit titlul de marchiză. Ludovic a fost obligat să procedeze astfel, mai ales dupa ce s-au înmulțit cârcotelile la adresa tinerei Jeanne Antoinette căreia i se spunea poissonnades (un cuvânt asemănător cu "tocană de pește"). În ciuda criticilor persistente referitoare la condiția ei socială și intelectuală, madame de Pompadour a avut o mare influență asupra artelor în timpul domniei lui Ludovic al XV-lea. Trebuie spus că, la prima ei căsătorie, a primit ca dar de nu

Călugărița-sublocotenent Marina Hociotă, în slujba țării în timpul celor două războaie mondiale

Marina Hociotă s-a născut pe 19 august 1896 într-o familie de ciobani din Săliște, lângă Sibiu. Tatăl ei a murit de gută înainte ca fetița să împlinească 12 ani, iar această pierdere a făcut-o pe Marina să-și părăsească satul natal la vârsta de 14 ani și să traverseze munții Carpați la Mănăstirea Văratec, în România. S-a adăpostit aici și a devenit călugăriță la 18 ani, luându-și numele monahal Mina, sub îndrumarea mătușii ei, Maica Melania Cruțiu. În 1914, după izbucnirea Primului Război Mondial, în timpul celor doi ani de neutralitate a României, Crucea Roșie a organizat cursuri speciale de asistență medicala în mai multe centre din țară, inclusiv la Mănăstirea Văratec. Tânăra călugăriță s-a oferit voluntar: „Vă puteți închipui ce bucurie am simțit când am putut să slujim și să ajutăm pe frații noștri, care s-au angajat în luptă pentru a ne elibera de sub jugul străin, unguresc.” În mai 1916, Ministerul de Război a pregătit mobilizarea generală, iar Maica Mina a fost repartizat la sp

Leagănul Sfânta Ecaterina, ultima casă a prințesei Ecaterina Olimpia Georgeta, fetița răpită de tatăl său, așezământ creat și finanțat de familia Cantacuzino pentru alinarea suferințelor orfanilor

În 1897 a luat ființă Societatea de asistenţă socială Leagănul Sf. Ecaterina care avea să se îngrijească de înființarea un institut pentru creșterea copiilor  sărmani nou născuți. Fondat din inițiativă privată, Leagănul Sfânta Ecaterina primea în creștere copiii părinților sărmani, copiii rămași fără mamă, dar și tinerele necăsătorite, devenite mame, pentru a-și crește aici copiii și a evita astfel riscul de a-i înstrăina, singura condiție pusă acestora fiind să alăpteze și un nou născut orfan. Din comitetul fondator făceau parte Ecaterina Cantacuzino, care era președinta societății, Teodora Văcărescu, Irina Cantacuzino și doctorul Toma Ionescu. Medicul așezământului era Mihail Mirinescu, iar primăria Capitalei a donat terenul de lângă Arcul de Triumf 20.000 de metri pătrați pe care s-au clădit, în timp, șapte pa vilioane. Societatea a fost înființată din inițiativa Irinei, care a încercat, prin ajutorul pe care îl dădea copiilor orfani, să-și aline suferința provocată de pierderea uni