Treceți la conținutul principal

Unica Anna Pavlova - povestea balerinei

Anna Matveyevna Pavlova s-a născut pe 12 februarie 1881 la spitalul Regimentului Preobrazhensky din Sankt Petersburg, unde lucra tatăl ei, Matvey Pavlovich Pavlov. Mama ei, Lyubova Feodorovna Pavlova, provenea dintr-o familie de țărani și lucra ca spălătoreasă în casa bancherului rus Lazar Polyakov. Când Anna a devenit faimoasă, fiul acestuia a susținut că Anna este fiica nelegitimă a tatălui său. Unele surse spun că părinții s-au căsătorit chiar înainte de nașterea fetiței, altele consemnează că mariajul a fost legalizat câteva luni mai târziu.
Anna a fost un copil născut prematur și în mica copilărie era fragilă și bolnăvicioasă. Din acest motiv, mama a trimis-o în satul Ligovo, unde se afla bunica fetei, care va avea grijă de ea în următorii ani.
Pasiunea Annei pentru balet a fost apărut când a văzut o producție originală a marelui maestru de balet Marius Petipa, The Sleeping Beauty, la Imperial Maryinsky Theatre.
Când avea nouă ani, mama ei a dus-o la o audiție la renumita școală Imperial Ballet School. Din cauza vârstei prea mici și a constituției ei firave, Anna a fost respinsă, dar un an mai târziu, când împlinise 10 ani, în 1891, a fost acceptată. Pavlova a apărut pentru prima oară pe scenă în piesa Un conte de fées a lui Marius Petipa, pe care maestrul de balet a pus-o în scenă pentru elevii școlii.
Anii de pregătire ai copilei au fost dificili. Baletul clasic era complicat pentru fetița cu glezne subțiri și picioare lungi. Colegii ei au poreclit-o "Mătura" sau "La petite sauvage". Ambițioasa Pavlova s-a antrenat enorm pentru a-și îmbunătăți tehnica, lua lecții suplimentare de la profesorii consacrați ai vremii și, în 1898, a intrat la clasa Ekaterinei Vazem, fosta prim-balerină a Teatrelor Imperiale din Sankt Petersburg.
Anna a absolvit Școala Imperială de Balet în 1899, la vârsta de 18 ani, a fost aleasă să intre în Baletul Imperial și și-a făcut debutul oficial la Teatrul Mariinsky în spectacolul Les Dryades prétendues.
Stilul Annei Pavlova nu ținea cont de regulile academismului, juca frecvent cu genunchii încovoiați, nu avea o ținută corectă a trupului, a revizuit cu de la sine putere salturile în poante, iar gleznele ei prea subțiri o făceau să-și piardă echilibrul. Totuși, Anna a devenit favorita publicului și a bătrânului maestru Petipa care a numit-o primă balerină în 1906 dup succesul ei răsunător în Giselle.
Oamenii erau fermecați de Pavlova și de aspectul ei fragil, eteric, care se potriveau perfect rolurilor pe care le primea. Sankt Petersburg era în delir când Pavlova apărea pe scenă, iar presa a început să-i numească pe numeroșii ei fani "Pavlovatzi".
După primul turneu al companiei Ballets Russes la Paris, Pavlova a părăsit trupa pentru a-și forma propria ei companie. Decizia de a fi independentă a fost un act foarte îndrăzneț pentru epocă. A călătorit peste tot în lume și a prezentat baletul ca pe o formă de artă perfectă despre care milioane de oameni nici măcar nu știau că există.
După ce a părăsit Rusia, Pavlova s-a mutat la Londra, stabilindu-se în 1912 la nord de Hampstead Heath, unde a locuit tot restul vieții. Casa avea un lac ornamental unde se aflau lebedele pe care Anna le considera animale de companie. În 1915, a apărut în filmul "Fata mută" al lui Portici, în care a jucat rolul unei tinere sărace trădată de un aristocrat, iar numele ei a devenit astfel cunoscut și în afara sălilor în care juca.
Managerul ei, Victor Dandré, cel care a scris, după moartea Annei, o carte despre viața ei în care susține că au fost nu doar parteneri, ci și iubiți, a povestit despre numeroasele spectacole de dans în scop caritabil pe care Anna le-a oferit în efortul ei de a susține orfanii ruși aflați din Paris după Primul Război Mondial.
El vorbește în acest volum despre cincisprezece fete cărora Pavlova le-a oferit găzduire într-o casă cumpărată de ea în apropiere de Paris, la Saint-Cloud, tinerele fiind supravegheate de Contesa de Guerne și sprijinite financiar de Anna.
În 1931, în timp ce călătorea de la Paris la Haga, Pavlova s-a îmbolnăvit și starea ei s-a agravat la sosirea la Haga. L-a chemat de la Paris pe medicul ei personal, dr. Zalewski, pentru a o îngriji. I s-a spus că are pneumonie și că este necesară o operație, dar că nu va mai putea niciodată să danseze după această intervenție.
Pavlova a refuzat să facă operația, spunând „Dacă nu pot dansa, atunci aș prefera să fiu moartă". Marea balerină a murit de pleurezie, în dormitorul din hotelul Des Indes din Haga, cu câteva zile înainte de a împlini 50 de ani.
Ultimele cuvinte ale Annei au fost, după cum povestește Victor Dandré: „Pregătește-mi costumul de lebădă". Victor și Marguerie, asistenta ei, au îmbrăcat-o în rochia ei preferată de dantelă bej și au așezat-o în sicriu. La 7 dimineața, un preot ortodox rus a sosit pentru a oficia slujba de înmormântare, apoi a fost dusă la Biserica Rusă din Londra. Anna Pavlova a fost incinerată, iar cenușa sa a fost plasată într-o urnă la Golders Green Crematorium, unde se află și astăzi.
În conformitate cu vechea tradiție a baletului, în ziua în care Anna urma să urce pe scenă, spectacolul s-a desfășurat, așa cum era programat. Un reflector urmărea însă un loc gol de pe scenă, locul unde ar fi trebuit să se afle marea balerină.












Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Prima nunta a Romaniei Regale: Carol si Elisabeta

Principele Carol al României a plecat, în 1869, în Occident să-şi aleagă soţia. Patru criterii de selecţie a viitoarei Doamne a României trebuiau respectate: trebuia să fie de acelaşi rang, să aibă o dotă pe măsură, să aibă o moralitate impecabilă şi familia, relaţiile şi rudele ei să sprijine politica statului român. Pe 28 septembrie 1869, prințul Carol a plecat spre Baden, unde urma să se întâlnească cu familia regală prusacă. Prințul Friedrich Wilhelm l-a îndemnat să lase deoparte toate celelalte probleme şi opţiuni și să încerce să o întâlnească pe prințesa Elisabeta de Wied, pe care Carol o cunoștea deja din 1861. Kronprinţul considera ca Elisabeta are exact acelaşi devotament în ceea ce privește îndatoririle oficiale ca prințul însuși. Friederich Wilhelm a propus chiar să organizeze el însuşi o întâlnire, ca și cum ar fi întâmplătoare, la Darmstadt, pe 13 octombrie, iar Carol al României a fost imediat de acord. Între timp, Carol a făcut o vizită în Franţa. Împăratul franc...

Cum au umilit-o comuniştii pe Alice Voinescu, prima femeie doctor în filozofie din România

Alice Voinescu s-a născut pe 10 februarie 1885 la Turnu Severin într-o familie de intelectuali, tatăl ei fiind avocatul Sterie Steriadi, doctor în Drept la Paris iar mama, Massinca, descendentă a lui Petrache Poenaru. La vârsta de cinci ani fetiţa știa să citească în română și germană, iar la șase ani învață limba franceză. Alice a studiat la Facultatea de Litere și Filozofie din București şi în 1908 şi-a luat licența în filozofie cu Titu Maiorescu, apoi, la insistențele acestuia, familia o trimite la studii în Germania și Franța pentru pregătirea unui doctorat. În 1913 obține doctoratul în filozofie la Sorbona, sub îndrumarea lui L. Levy-Bruhl, apoi i se propune o catedră la o universitate din Statele Unite și un post de lector la Paris. Alice Voinescu le refuză pe amândouă, căsătorindu-se în România cu avocatul Stello Voinescu în 1915. În 1922 devine profesor titular de estetică și istoria teatrului la Conservatorul de Artă Dramatică din București, apoi conduce catedra de ...

Destinul Marchizei de Pompadour

Jeanne Antoinette Posson, devenită mai târzu marchiză de Pompadour, l-a întâlnit pe Ludovic al XV-lea în februarie 1745, la un bal mascat dat în onoarea căsătoriei Delfinului si a fost cea mai cunoscută amantă a regelui Frantei. Era o femeie extrem de frumoasă, conform gustului epocii, primise o ed ucație aleasă, era cultă, inteligentă și il iubea pe rege. Avea însă un defect major: nu avea niciun rang nobiliar. Regele, pentru a-i permite să să prezinte la Curte și pentru a deveni doamnă de onoare a reginei, i-a oferit titlul de marchiză. Ludovic a fost obligat să procedeze astfel, mai ales dupa ce s-au înmulțit cârcotelile la adresa tinerei Jeanne Antoinette căreia i se spunea poissonnades (un cuvânt asemănător cu "tocană de pește"). În ciuda criticilor persistente referitoare la condiția ei socială și intelectuală, madame de Pompadour a avut o mare influență asupra artelor în timpul domniei lui Ludovic al XV-lea. Trebuie spus că, la prima ei căsătorie, a primit ca ...