Treceți la conținutul principal

Reformele lui Kemal Ataturk, ucise dupa 100 de ani

Istoria modernă a Turciei a nceput pe 10 mai 1919, când Kemal Ataturk a ajuns în Anatolia. Guvernul il trimisese sa reprime o revolta ce s-a dovedit a fi inexistenta, iar el, din inima Turciei traditionale, a fondat o mișcare naționalistă cu baza la Ankara. În aprilie 1920 parlamentul provizoriu din oras i-a oferit titlul de președinte al Adunării Naționale. 
Republica Turcia a fost fondată patru ani mai tarziu, pe 29 octombrie 1923, și Kemal a fost ales primul președinte al țării. 
Baza programului său era planul de secularizare și modernizare a Turciei.
A abolit Califatul în martie 1924, școlile religioase au fost desființate în același timp, la fel si Șaria, fiind înlocuită de o compilatie intre codul civil elvetian, codul penal italian și codul comercial german.
Cea mai revoluționară reformă a fost înlocuirea alfabetului arab cu alfabetul latin, în 1928. Ataturk avea 45 de ani si cu doar doi ani inainte invatase sa scrie in grafia latina.
Principiile politice ale lui Atatürk, așa numitul "Kemalism", au fost proclamate în 1931 ca ideologia oficială a regimului. Considerat dictator de Occident, Ataturk a incurajat crearea unui partid de opozitie - Partidul Republican Liberal, condus de Ali Fethi Okyar Bey.
Dintre toate reformele Turciei moderne, emanciparea femeii s-a facut cu cea mai mare usurinta.
In sanul elitei sociale, in haremuri, fetele au avut timp sa se cultive: citeau Bergson si Anatole France. Rochiile lor veneau de la Paquin. In aceste haremuri nu mai exista nici bazin, nici divan, ci, pur si simplu, apartamente rezervate femeilor, mobilate adesea in stil Ludovic XV. Era epoca de dinainte de razboi: pe Bosfor, musulmanele voalate se plimbau in caic;  vedeau, astfel, in alte barci, femeile europene, cu fete descoperite, care vorbeau liber cu barbatii. Acest contact, chiar indepartat, cu femeile din Occident le-a trezit dorinta de libertate.
Trebuie spus ca situatia economica a Turciei a fost favorabila reformei. Devenise prea costisitor sa se mai construiasca palate vaste, traditionale, despartite in doua parti distincte, pentru barbati si femei. Apartamentul modern, restrans, a omorât, practic, haremul. Dupa 1918, datorita sosirii rusilor albi emigrati, familiile musulmane modeste le-au inchiriat acestora camere in casele lor. Apoi, prelungindu-se razboiul, mizeria a devenit din ce in ce mai mare, iar tinerele fete au fost silite sa-si castige existenta, devenind dactilografe, taxatoare la tramvai, functionare; unele au fost infirmiere, chiar soldati si ofiteri. La inceput purtau voaleta, apoi au abandonat-o.

Mustafa Kemal a dat exemplu prin propria lui casatorie. In timpul razboiului independentei, mergand de la Ankara la Smyrna, o intalneste intimplator pe  Latife Hanim, o tanara turcoaica scolita in Occident de care se indragosteste. Ne casatorim imediat, i-a spus pe un ton poruncitor. Apoi, cuprinzand-o in brate: Ne casatorim imediat, fara ceremonie, fara invitati.
Astfel, pentru prima oara in Turcia o fata a aparut la bratul viitorului sot pentru a spune da-ul traditional. Nu dupa mult timp a avut loc un mare bal la Ankara. Era seara biruintei definitice a lui Mustafa in politica interna, victoria care l-a facut conducator absolut al Turciei. Barbatii erau imbracati in fracuri impecabile, iar femeile in rochii decoltate. Dansul a fost simbolul reconcilierii sexelor. "Nu suntem aici la un bal oficial", a spus Kemal; "trebuie sa fim veseli, binedispusi, sa ne amuzam". Intr-un colt erau mese de poker si bridge. In altul, un bufet cu sampanie.
Noaptea aceea a marcat intrarea femeilor in viata sociala a Turciei. Balurile s-au inmultit: bal pentru fondarea republicii, bal pentru aviatie, apoi serbarile Bosforului, la Palatul Dolmabahce, mari serate de binefacere la Istanbul. Si peste tot au fost deschise cursuri de dans. Astfel turcii au trecut de la tebekul lor la valsurile vieneze si jazz-urile moderne.
Incep sa se legalizeze noile moravuri.
Astfel, intreaga tara s-a trezit peste noapte ca traieste intr-o societate in care institutia familiei si a proprietatii, in ale carei obiceiuri traiau de cinci secole, este complet europeana.
Intr-o zi Kemal s-a prezentat la Adunarea Nationala cu o palarie de Panama. Daca premerul Angliei ar fi venit la Camera in camasa de noapte, consternarea deputatilor nu ar fi fost mai mare decit a fost la Ankara, scriu ziarele vremii
Desfiintarea voa1u1ui a provocatc de asemenea, scene neasteptate.  La Trebizonda, femeile incercind sa reziste ordinului consiliului general, se serveau de umbrele pentru a-si ascunde fata.
Discursul lui Mustafa Kemal din 1925 a dat semnul schimbarii: "Am observat pe strada femei care-si ascund figura in dosul unor batiste. Am vazut apoi femei care intorc capul de cate ori se apropie de ele un barbat. Ce inseamna aceste maniere ridicole? Acestea sunt semne de ignoranta si de necivilizatie. A venit timpul ca aceste absurditati sa inceteze. Turcia nu va putea renaste decit prin libertatea femeii, prin egalitatea ei cu barbatul, prin uniunea celor doua sexe!"
Emanciparea femeilor a fost intarita apoi prin abolirea poligamiei, casatoria a devenit contract civil si divorţul a fost recunoscut ca actiune civila.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

INEDIT: VIDEOINTERVIU CU REGINA MARIA_ROMANIA_9 MAI 1929

Vizita Reginei Maria in America, in toamna anului 1926, a creat multa valva in presa de peste Ocean. Camerele video au insotit-o peste tot, oficialitatile i-au adus omagiile, poporul american a privit-o cu admiratie. Regina insasi a relatat in jurnalul sau impresiile pe care vizita peste Ocean i le-au lasat. Trei ani mai tarziu, cand o echipa a Fox Movietone News a venit in Romania, Regina a inregistrat un interviu vide o in care vorbeste despre aceasta calatorie fascinanta, dar si despre viata ei si despre speranta. Filmul de arhiva apartine si este pastrat in biblioteca University of South Carolina si cred ca nu a fost vizionat pana acum decat, eventual, in cercuri restranse. L-am descoperit dupa o cercetare minutioasa si cred ca este momentul sa il fac cunoscut. M-as bucura sa aflu impresiile dvs despre aceste imagini pretioase care apartin istoriei Romaniei moderne, despre aceasta Regina atat de iubita, descoperita in anii din urma putin cate putin si care mai are inca, la atatia

Moştenitorii Iranului de altădată: Frumoasele soţii ale şahului Mohammad Reza Pahlavi

Cele trei regine ale Iranului: Fawzia, Soraya şi Farah Mohammad Reza Șah Pahlavi s-a n ă scut pe 26 octombrie 1919 în Teheran şi a fost fiul şahului Reza Pahlavi al Persiei și ultimul monarh al Iranului. Tânărul şah a primit o educație occidentală și, prin urmare, a fost un prieten al Statelor Unite și al statelor din vestul Europei.  Când Mohammad Reza a împlinit 11 ani, tatăl său l-a înscris la Institut Le Rosey, un internat elvețian, pentru studii suplimentare. Mohammad a plecat în Elveția pe 7 septembrie 1931, unde cursurile se ţineau în limba franceză, fiind primul prinţ moştenitor iranian care a fost trimis în străinătate pentru a fi educat.  S-a întors în ţara natală pentru a obține diploma de bacalaureat în 1936 şi, după revenirea în Iran, a fost înregistrat l a academia militară din Teheran, unde a rămas înscris până în 1938, absolvind ca locotenent. Regina Fawzia După absolvire, Mohammad Reza a fost repede promovat la gradul de căpitan, rang pe care l-

ANNE FRANK, FETIȚA-SIMBOL A VICTIMELOR NAZISMULUI

  Anne s-a născut pe 12 iunie 1929 în Frankfurt, fiind cea de-a doua fiică a lui Otto Frank și a lui Edith Frank și a avut o soră care era cu trei ani mai mare, Margot Frank. Familia Frank, evrei reformați, locuia într-un cartier cu oameni de diferite credințe, Anne având prietene romano-catolice, protestante și evreice. Părinții nu erau stricți în ceea ce privește tradițiile religioase, cea mai religioasă dintre ei fiind mama, Edith, iar Otto, care avea o bibliotecă vastă, se ocupa îndeaproape de educația fetelor, îndemnându-le să citească. După ce naziștii au ajuns la putere în Germania, Otto Frank a hotărât să deschidă o filială a firmei pe care o avea, Opekta, la Amsterdam, în Olanda. Inițial, tatăl familiei s-a mutat singur la Amsterdam în 1933, iar Edith și fetele l-au urmat în februarie 1934. Patru ani mai târziu, în 1938, Otto a înființat, împreună cu Herman van Pels, tot evreu, exilat din Osnabrück, o a doua firmă, Pectacon, care vindea mirodenii. În mai 1940 Olanda a fo